Over bescherming tegen angstverhalen

Herbloggen zie link onderaan

Semi-lockdown: zo beschermt u zich tegen de angstverhalen

Geplaatst op 13 oktober 2020 by Maurice de Hond

De “intelligente” lockdown van maart verruilen we deze week voor een “domme” semi-lockdown. Woensdag ga ik in op de maatregelen die dinsdagavond worden aangekondigd en op de RIVM-weekcijfers, die dinsdagmiddag worden gepubliceerd.

In dit intermezzo wil ik de vele mensen die weer (erg) bang zijn adviezen geven om die angst onder controle te krijgen of te houden. Zodat u uw leven hopelijk zo goed mogelijk kunt blijven leiden. Ook beschrijf ik een aantal voorzorgsmaatregelen teneinde de kans om ziek te worden zo klein mogelijk te houden.

Tips voor iedereen die nu bang is

Het is heel belangrijk om zo goed mogelijk te begrijpen wat een virus is en hoe het zich verspreidt. Dan begrijpt u beter welke gevaren u eventueel loopt, wat ertegen te doen en waarom. Dit interview met epidemioloog professor Bouma is het beste wat ik op dit vlak ben tegengekomen. Het is een lang stuk, maar een absolute must-read.

Mensen krijgen een compleet verkeerd beeld van de werkelijkheid als gevolg van de manier waarop de media omgaan met deze nieuwe loot aan de stam van ziektes van de ademhalingsorganen. Hierdoor schat men de eigen risico’s op ernstige gezondheidsschade veel te hoog in. Dat betreft de kans om besmet te raken, de kans op symptomen die zwaarder zijn dan een normale griep, de kans op langdurige gezondheidsschade en de kans op overlijden. Geen van de gevaren is nihil. Maar we kunnen ook proberen te leven met de risico’s die we continu lopen. Denk aan het risico op overlijden (jaarlijks sterven 150.000 mensen), het risico op ernstige ziektes (in Nederland zijn 34.000 ziekenhuisbedden, die voor een groot deel ook vorig jaar dagelijks bezet waren) en het risico op ongevallen (in het verkeer, op werk, op straat en in de woning).

Ook de cijfers van het testen geven op diverse manieren een vals beeld. Wist u bijvoorbeeld dat er vorige week 26 procent meer testen zijn uitgevoerd dan de week daarvoor?

Kijk nog even naar dit artikel uit juni. De cijfers over het sterfterisico van toen zullen nu wel enigszins anders zijn, maar ze geven wel een goede indruk:

Tekst loopt door onder tabel. Zie link

Wanneer u weer een angstaanjagend verhaal hoort over wat een COVID-19-patiënt is overkomen, realiseert u zich dan dat het vaak om specifieke gevallen gaat. Daarbij is de vraag niet of die verhalen waar zijn, maar in hoeveel van de gevallen dit echt gebeurd is. Als u elke dag verhalen zou horen over vliegtuigen die zijn neergestort, dan gelooft u ook niet dat er jaarlijks maar gemiddeld 1.000 mensen overlijden bij een vliegtuigongeval.

Corona en uw dagelijks leven

Aan de hand van onderstaand overzicht kunt u per situatie zelf bepalen wat u kunt en wilt doen om besmetting van uzelf en anderen te voorkomen. U dient daarbij de voorschriften van de autoriteiten na te leven. Dat neemt niet weg dat op die maatregelen wel wat valt aan te merken (en dat zal ik in mijn blogs ook niet nalaten). De belangrijkste manier waarop mensen besmet en ziek kunnen worden, is door gedurende langere tijd microdruppels met het virus in te ademen. Dat is in lijn met wat professor Bouma in het interview aangeeft. Maar bij het beleid van het kabinet, op aanraden van het OMT, wordt daar dus niet van uitgegaan.

A. Aanraken van oppervlaktes

Er is inmiddels steeds meer bewijs dat de kans op besmetting na het aanraken van een oppervlakte heel erg klein is.

B. Buiten

– Kans om besmet te worden is heel erg klein.

– Praat echter niet te lang op te korte afstand met de gezichten naar elkaar toe.

C. In besloten ruimtes met (veel) mensen die je niet dagelijks ziet

Dit is de meest risicovolle situatie. Het is belangrijk om voorzorgsmaatregelen te treffen om een dergelijke locatie zo veilig mogelijk te maken en te houden.

– We zijn in de herfst beland en de winter moet nog komen. De hoeveelheid water in de buitenlucht zal dalen en daarmee ook de luchtvochtigheid in binnenruimtes. Het is van groot belang dat beheerders van binnenruimtes ervoor zorgen dat de relatieve luchtvochtigheid bij kamertemperatuur tussen de 40 en 60 procent blijft. Daarvoor zijn goedkope apparaten te koop en eenvoudige metertjes die het luchtvochtigheidsniveau meten.

– Tot de lente begint zal het moeilijk zijn, maar het is belangrijk te zorgen voor zoveel mogelijk doorstroming: frisse lucht van buiten die lucht binnen verdrijft. Ook in de winter is “ventilatie, ventilatie, ventilatie” van groot belang. (Misschien dat premier Rutte kan zeggen dat mensen moeten proberen tijdens de 20 seconden dat ze hun handen van hem moeten stuk wassen, zoveel mogelijk het woord “ventilatie” zeggen.)

– Er zijn ook verschillende soorten apparaten waarvan gedacht wordt dat ze (een deel) van de virussen uit de lucht verwijderen. Wie de aanschaf van een luchtreiniger overweegt, kan zich op Maurice.nl alvast oriënteren.

– Een HVAC-systeem dient zoveel mogelijk frisse lucht binnen te laten. Ook is het belangrijk om in die systemen de juiste filters te hebben (en die goed te onderhouden) of luchtreinigersapparatuur te hebben. Via CO₂-meters kan eenvoudig worden vastgesteld of de toevoer van frisse lucht voldoende is. Beheerders van binnenruimtes moeten hiervoor hun best doen, maar ze moeten over dit onderwerp ook transparant zijn naar gebruikers van die ruimte.

– Vergewis u ervan of de situatie in een binnenruimte in lijn is met bovenstaande. Als dat niet zo is, neem dan voorzorgsmaatregelen. Draag mondbescherming en/of blijf niet onnodig lang op die locatie.

– Het is onverstandig als mensen in zo’n ruimte schreeuwen, zingen, of te hard praten.

– Ook is het onverstandig om in deze ruimtes met de gezichten naar elkaar toe op te korte afstand een langere tijd met elkaar te spreken.

D. Thuis met huisgenoten

De kans om besmet te raken is ongeveer 15 procent als u samenwoont met een patiënt van wie u niet weet dat hij/zij corona heeft. Het is belangrijk om dat te onthouden, want het is niet goed voor de (mentale) gezondheid om de hele herfst en winter thuis te leven met het gevoel dat een huisgenoot je kan besmetten.

Neem maatregelen als uw huisgenoot klachten heeft die lijken op corona. Verblijf dan niet te lang met elkaar in dezelfde ruimte, zorg voor goede ventilatie en lucht ruimtes zoveel mogelijk. En praat niet voor langere tijd met de gezichten naar elkaar toe (althans niet zonder bescherming).

Ter preventie is het belangrijk om te zorgen voor een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 procent (op kamertemperatuur). Als het kan, zorg dan voor de aanvoer van frisse lucht in binnenruimtes. Bijvoorbeeld als u niet in die ruimte bent.

En ook voor thuis zijn er verschillende luchtreinigers die claimen (een deel) van de vliegende virussen uit de lucht kunnen halen.

Probeer verder uw leven zo normaal mogelijk te leven.

E. Thuis bezoek ontvangen

Als u mensen over de vloer krijgt, weeg dan zelf af welke risico’s u wel of niet wil nemen ten aanzien van dat bezoek. Op basis daarvan kunt u besluiten welke voorzorgsmaatregelen u treft.

Goede ventilatie, het juiste luchtvochtigheidsniveau en luchtreinigers bieden veel bescherming en kunnen dan van belang zijn.

Houd ruime afstand tot elkaar.

Praat niet langere tijd op korte afstand met elkaar met de gezichten naar elkaar toe.

Als u langere tijd bij elkaar wil/moet zijn en u voelt zich niet veilig, laat de bezoeker(s) dan mondbescherming dragen en doe dat zelf ook.

F. Op bezoek bij anderen

Respecteer de wensen van de bewoners.

Tenslotte:

Leef gezond, want het duurt langer dan vijf maanden voordat het weer ongunstiger wordt voor het virus.

Beweeg veel.

Ga buiten wandelen/fietsen. Dat is niet gevaarlijk, maar wel gezond.

Neem extra vitamine D. In de zomer is dat niet nodig, dan gaat dat op natuurlijke wijze door het weer. De rest van het jaar is het een belangrijk supplement. Blijkbaar versterkt het uw immuunsysteem.

Als u op een andere manier uw leven inricht/moet inrichten, pas dan uw eetpatroon aan.

Last but not least: het is heel ongezond om je leven door angst te laten bepalen. Probeer dat dus ook te voorkomen.

Blijf gezond, leef je leven, laat je niet beheersen door angst en respecteer de wensen van anderen.